af Nete Maj

Okay, som jeg tidligere skrev er jeg lidt udfordret på min nye livsstil mht kosten. Jeg forsøger at leve vegansk og basisk (helt optimalt skulle alt også være økologisk, men det er desværre utopi her i Norge, da udvalget er yderst sparsomt og priserne stjerne-høje) – grundet den røde tråd jeg fandt gennem min store research i forbindelse med kræft og kost!
Vegansk har jeg egentlig spist siden før min diagnose, og jeg ELSKER at leve plantebaseret – ingen problemer der! Hvad der derimod driller mine indgroede vaner, den søde tand og min psyke er den basiske kost, men jeg vil, at det skal lykkes for det giver så meget mening.

Teorien bag basedannende kost er, at blodet i vores krop har en vis pH-værdi. Er denne for sur, trives sygdomme som fx kræft eminent. PH-værdien påvirkes blandt andet af kost, stress, søvn, motion, mental og fysisk tilstand. Nogle mad- og drikkevarer er basedannende og andre syredannende (hvor de forskellige ting ligger på skalaen er til tider kryptisk at finde ud af; det kan afhænge lidt af hvilken tabel jeg får fingrene i, hvilket på alle måder er ufyldestgørende, men overordnet går mange ting igen på alle tabeller). Hver gang der indtages mad skabes der syre i mavesækken, der skal hjælpe til fordøjelsen, og indtager du meget syredannende mad vil der ikke være noget base til at regulere og skabe balance, dit indre miljø vil derfor hurtigt blive surt og altså sygdomsfremmende. Ved at spise meget basedannende mad, vil pH kunne holdes i balance eller direkte ændres til basisk, og kræft har derved ikke mulighed for at leve/overleve/sprede sig. Generelt handler det – som så mange andre steder i livet – om balance, men har man kræft (eller har haft), er en basisk kost at anbefale, da et basisk miljø er ugunstigt for kræftceller.
Syre-base-oversigt

Det var teorien i korte træk. Og ja, som jeg skrev så synes jeg, at det er svært at efterleve 100%, og jeg ved fra en debat på Kræftforeningen Tidslernes facebookside, at mange, der lever basisk kun spiser 100% basisk ved spredning af kræft og ellers kun 80% (80/20 kalder de deres kost). Flere dokumenterer, at de har effekt af denne kost, og at de med tiden slet ikke ser cancer-aktivitet – selv med kroniske/uhelbredelige kræft-forløb, og det giver mig i den grad motivation for at fortsætte den basiske livsstil.

Til daglig vil jeg så gerne, at det kan lykkedes for mig, at leve 100% basisk  (ikke, at der er spredning, men af den simple årsag, at jeg jo er gået imod lægernes anbefaling om at få stråling) – ikke 80/20 for så er jeg bange for, at jeg pludselig er fanget i gamle vaner igen eller kommer til at slække lidt for meget.
Når jeg er på café, til fødselsdags-fest eller andet vil jeg forsøge at spise primært basisk hvor det er muligt og medbringe ting selv, men er der en lækker fødselsdagskage eller andet, vil jeg tage mig den frihed at smage. Det med den basiske kost er som sagt ikke en kur, men en livsstil, og derfor skal det også fungere for mig i praksis.

At leve efter en basisk kost kræver en del tilberedning og tid i køkkenet (og her priser jeg mig i den grad lykkelig for ikke blot at have en mand, der er hoppet 100% med på den basiske vogn, men som tillige er eminent i et køkken), og for mig har det krævet at jeg skulle re-tænke alt hvad jeg kendte til.
Hvad spiser jeg fx til morgenmad når jeg hverken kan spise grød, gryn, brød og kun få slags frugter (og for mange vil listen fortsætte med æg og mælkeprodukter som yoghurt, ost, skyr osv) og ikke bryder mig om “aftensmad” til morgenmad?!
At gå ud og spise brunch eller at sidde om et traditionelt morgenbord er pludselig en udfordring!
Heldigvis har vi levet vegansk herhjemme i en del tid nu, og vi har forsøgt at finde sunde alternativer til det usunde så mange ting falder os heldigvis naturligt, men der er bare tider på døgnet, den lille sult eller den søde tand, der ind imellem udfordrer.

Min dag ser typisk sådan her ud kostmæssigt:
Til morgenmad (tit først ved 10-11tiden) spiser jeg grøn grød lavet primært på grøntsager toppet med mandler, rosiner, revet kokos, gojibær og chiafrø (opskrift kommer, for nøj, den er overraskende lækker og anbefalelsesværdig!), og mens jeg snitter, hakker og skærer med den ene hånd og vender banan-klatkager til ungerne med den anden (og har Nia Luna på den tredje…?!), drikker jeg 0.5-1L base-te.
Jeg tager en vegansk multivitaminpille, hørfrøolie-kapsler (veganeres omega-3), b12 (som engang var at finde på grøntsager, men jorden er nu for udpint og vitaminet tilsættes derfor dyrefoder hvorfor man indtager det når man spiser animalsk – plantebaseret kost kræver derfor supplement) og i min morgenmad putter jeg hvedegræs-pulver, aloe vera, chlorella/spirulina og camu-camu (sidstnævnte er en naturlig kilde til højdosis c-vitamin og skal hjælpe mit immunforsvar på rette køl igen).
Til frokost er rugbrøds-madderne skiftet ud, og jeg spiser nu typisk en orange grød lavet primært på gulerødder og ingefær toppet med samme lækkerier som morgenmaden eller rester fra aftensmaden. Frokost og aftensmad er derfor ofte meget ens – nogle eksempler er indiske karryretter, pizza lavet med broccoli-bund, blomkåls-“ris” med simreretter, kål-spaghetti med grøntsags-mix, suppe, linsegryde, salat, tærte lavet med broccoli-bund osv.
Når ungerne er puttet og det er tid til lidt ekstra hygge, laver vi os typisk en kande urte-te og en Nice-Cream (is lavet på frossen frugt og plantemælk) toppet med rosiner, mandler, chiafrø, kokos, dadler og frisk frugt eller dadelkugler og en gurke-latte (også kaldet Golden Milk eller Tumeric Latte; opvarmet plantemælk med blandt andet gurkemeje, kanel, kardemomme og ingefær).
Er jeg små-sulten i løbet af dagen forsøger jeg at spise nogle grøntsager, frugt eller mandler eller at lave en smoothie, men det er typisk her detkan gå lidt galt for mig og jeg lader mig friste af rugbrød eller knækbrød med pesto eller figenpålæg, havregryn eller -grød. Den del arbejder jeg på!

I alle mine måltider forsøger jeg at tænke en masse grønne grøntsager og anti-inflammatoriske ingredienser som gurkemeje, ingefær, hvidløg osv ind, og i løbet af dagen drikker jeg litervis af urte-te – ofte blandinger med ingefær.
Og oveni i hatten drikker jeg dagligt 1.5-2 L base-te lavet på brændenælder, røllike, kamilleblomster, ægte snerre, padderokke og morgenfrue (en blanding som den ayurvediske naturterapeaut anbefalede mig), der alle har følgende egenskaber:
– Sænker inflammation, stress og frie radikalers ødelæggelser
– Booster immunforsvaret og heler sår
– Fremmer oral sundhed
– Hæmmer vise typer af cancer
– Udrenser kroppen

img_9444.jpg

Før vores rejse til Thailand var jeg super disciplineret, og jeg så lynhurtigt markante forbedringer på min hud. Huden er vores største organ og har den det ikke godt (som min ikke har haft det i mange år!), er det en indikator for, at kroppen er i ubalance, så at se forbedringer her er virkelig motiverende (for guderne ved, at jeg igennem årene har prøvet alverdens ting uden succes).
Men her efter, at være kommet retur til Norge og dermed vores gode rutiner og livsstil, er min hud langt mindre plaget af urenheder – ja, faktisk har den aldrig været pænere!.

Så her et lille opråb til mig selv (og for den veganske, basiske kost): Keep up the good work!

Og her til slut en lille anbefaling:
I julegave fik Nick bogen “Den plantebaserede kost“, som han ivrigt er igang med at tygge sig igennem. Den er skrevet af en klinisk diætist og en kræft-læge, og på baggrund af det jeg har fået smuglæst i den indtil videre, kan den virkelig anbefales. Den sætter spørgsmålstegn, afklarer og kludrer myter fra sandheder.

Reklamer